VÅRT ARBETE

Västra Värmlands Djurskyddsförening arbetar för att alla djur i samhället ska ha det bra. Vi jobbar aktivt med kunskapsspridning, kastreringskampanjer och samarbete med veterinärer. En stor del av vår verksamhet handlar om att ta hand om och omplacera djur, framför allt katter.

Vårt upptagningsområde är kommunerna Arvika, Eda och Årjäng.

Vi är en ideell förening utan myndighetsansvar.

Myndighetsansvaret ligger på djurskyddshandläggarna som lyder under länsstyrelsen.

Vår förening grundades 1907 och vi följer fortfarande stadgarna som antogs 1908. Bland annat beslutades då att styrelsen ska bestå av 7 personer varav minst 3 ska vara kvinnor.

DJURSKYDDSARBETET

Vi arbetar för att hjälpa hemlösa djur till en bättre tillvaro.

Vi tar hand om hemlösa katter och låter kastrera, vaccinera och chipmärka dem innan vi skaffat nya goda hem till dem.

Vi hjälper också till med omplaceringar av katter när deras tidigare familj av olika anledningar inte längre kan ha dem kvar.

I djurskyddsarbetet ingår även att bedriva olika kampanjer för djurens bästa, exempel på sådana kampanjer är:

- Avstå från fyrverkerier
- Lämna inte hunden i bilen varma sommardagar
- Skaffa inte sommarkatt
- Vi genomför kastrering- och märkningskampanjer i form av en tävling. Alla som bor inom vårt område (Arvika-Eda-Årjäng) som kastrerar och ID-märker sin katt får delta i vår dragning som görs varje halvår.  Högsta vinsten som tilldelas tre vinnare är att få hela räkningen från veterinären betald
- Vi matar fåglar året om på Djurhvilan

Västra Värmlands Djurskyddsförenings styrelse